inte den blekaste om vart detta slutar..

..ligger på soffan, lagom vimsig, lite halvt förvirrad och bestämmer mig för att skriva årets första inlägg.

Hade fått en kommentar från en "herr/fru mupp" och det gjorde mig inspirerad till att skriva, problemet är bara om vad.. och under vilken kategori..
Blir mest att jag sitter och suddar.. Har redan skrivit lite om mina grannar, röd-svarta staket och att jag vann över en man från Finland inne på en spelsajt.. hmm, sudd... suddigummi.. det skulle faktiskt kunna vara ett av få låneord vi har tagit till Sverige ifrån Finland.. så ja, dags att konstatera, en gång för alla, på svenska heter det kautchuk.. eller det kanske också låter lite halvlånat.. hmm, radergummi då kort å gott.. helt enkelt.
Riktigt meningslöst svammel kan tyckas, och jodå, jag är benägen till att hålla med nästan, men om vi gör såhär, vi skriver in något allmänbildande också, då har ni ju inte klickat upp finlandsuger helt i onödan idag heller.
finlandsuger.blogg.se

Radergummifakta

Den bakomliggande mekaniken för att avlägsna blyerts från ett papper är i allra högsta grad en fysisk process. Radergummit gnids mot pappret där blyertsen sitter och vars kantiga struktur fastnar i det feta gummit.

När sedan gummit har uppnått sin mättnadsgrad rullar det ihop sig till en korv som släpper på pappret och som sedan med enkelhet kan viftas bort, rent gummi ersätter och processen kan fortsätta tills det att den oönskade blyertsmängden har avlägsnats från underlaget.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0