Inbördeskrig

Jag fick en liten tanke här på jobbet, att jag skulle helt sonika googla mig igenom den finska historien och se om det var något av intresse som hade hänt detta datum (27/1) någon gång i historien, och jodå, jag fick napp. Nämligen att;

1918 bryter inbördeskrig ut mellan ”vita” och ”röda” i Finland

 

Nu har jag inte kollat upp dessa fakta någonting, men jag antar att det inte bodde indianer i Finland på den tiden, alltså måste det handla om bastufinnar mot icke bastande finländare.. Alltså, för er som inte vet det, man blir väldigt röd av att basta, och blir man det inte av bastun i sig så blir man det med all säkerhet av dom flygande trädbitarna som kastas omkring. (för mer läsning om bastning, läs gärna gårdagens undersökande inlägg.)

 

Så hur slutade kriget då, ja det förtäljer inte historien, men som vi nog alla vet så är det ingen högoddsare att tro att fel sida vann till slut.

Ha en riktigt bra dag där ute nu, och ta hand om er och era nära, kasta inte vedträ'n på varandra. Peace.

 

 flagga

En finska på krigsstigen.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Finland suger faktiskt. Och finnar pratar fult, och är fula överlag.. men varför skriver du en blogg om det hjärtat ? :P har du tråkigt på båten ? ;)

2009-01-27 @ 21:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0