Grattis Finland..

..vet inte riktigt vad jag tycker om att lägga den frasen i munnen, men men.. Idag är trots allt dagen då finländarna är värda alla gratulationer,  för en gångs skull så var det faktiskt inte dom som drog nitlotten.

För att förklara detta något kryptiska blogginlägg närmare så krävs det att vi gör en historisk återblick igen. Denna gången ska vi till ett snöslaskigt Helsingfors, det är kallt ute, det är mörkt, det är den 6e december och året var 1917.

Egentligen ska vi ännu längre tillbaka, närmare bestämt 2 dagar längre tillbaks i tiden, ända till den 4e december, för det är den dagen då den finska senaten lämnar över förslaget om ny regeringsform i Finland till finlands lantdag. En regeringsform som sedemera antas den 6e december.

I och med detta beslut förklarar landet sig självständigt från Ryssland, ett Ryssland som man varit lydstat till sedan 1809, året då Sverige till slut lyckades förhandla bort den finlänska landsänden av landet.

Jag tillhör inte den skara människor som gärna talar bra om Finland, men jag måste ju säga att jag tror det var finländarna som drog vinstlotten när det ryska inflytandet försvann. Sen att finländarna fortfarande är hopplöst efter oss västerlänningar är en helt annan sak.

Idag ska jag dock inte klaga på finländarna, dom ska få ha sin dag och fira ifred med både bastu och koskenkorva, det är dom väl värda. Ha en fin födelsedag där borta i ost. Grattis




Till er som inte redan har förstått det så kan jag informera om
att den 6/12 är Finlands självständighets tillika nationaldag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0